У більшості українців бібліотека асоціюється із складом книжок і чимось нудним. Коли останній раз ви були у бібліотеці? Мабуть під час навчання в університеті чи школі, коли брали необхідні для навчання підручники? Нажаль, більшість із нас має переважно не дуже приємний досвід із бібліотеками і через це більшість людей втрачають до них інтерес. Особливо це стало проблемою останні десять років, коли завдяки розвитку інтернету більшість книжок стало можливо знайти онлайн.
Але разом із зниженням популярності бібліотек також знижується рівень читання книжок загалом. Бо електронні версії книжок, хоча і можуть замінити паперові, але програють в конкуренції із соціальними мережами та кінематографом, особливо це добре помітно у молодого покоління. Просто подивіться навкруги коли їдете у метро, як багато людей читає? Дуже мало, більшість грають в ігри, або листають соцмережі. Бібліотеки, а разом із ними культура читання неухильно зникає, що напряму впливає на загальний рівень грамотності. Але що ж можна зробити у цій ситуації? Як повернути популярність книжок у світі гаджетів та інтернету?
Відповідь набагато простіше, ніж можна подумати спочатку. Треба зробити бібліотеку цим осередком технологій та розвитку. Дуже гарним прикладом у цьому питанні може бути Південна Корея. Це країна у якій є культура навчання і де люди відвідують бібліотеки регулярно. Кожна бібліотека має гарну інфраструктуру для навчання та читання книжок: від зручних місць до зарядок і комп’ютерів. Як наслідок не тільки в університетських, а і у публічних бібліотеках можна побачити велику кількість відвідувачів, що читають книжки.
Але проблема зловживання використання телефонів серед дітей є актуальною і в Кореї. Для зацікавлення дітей в бібліотеках і книжках дитячі бібліотеки Кореї мають велику кількість активностей та розважальних програм для дітей. Гарним прикладом є Національна бібліотека для дітей і юнацтва в Сеулі (National Library for Children and Young Adults). Бібліотека має безліч активностей для дітей, які сприяють не тільки зацікавленості дітей, а і їхньому загальному розвитку. Так тут можна не тільки читати книжки, а також подивитись їхню проекцію за допомогою планшета, навчитись керувати радіокерованою машинкою і навіть самостійно її запрограмувати, вивчити основи програмного кодування. Крім цього тут є інтерактивні кімнати, де дитина може сама стати частиною казки. І на пам’ять ви можете зробити собі екосумку із малюнком власного дизайна, намалювавши малюнок на спеціальному папері, який потім буде переведений на сумку. Звучить як якійсь технологічний центр, а не бібліотека, чи не так?
Під час відвідування цієї бібліотеки, я зрозуміла, що визначення слова бібліотека змінюється разом із часом. Тепер це не тільки тихе місце для читання книжок і навчання, це місце, де ви можете весело провести час і спробувати багато нового. Думаю, що це дуже гарно для дітей не тільки тому що у них будуть добрі та позитивні асоціації із бібліотеками, а і тому що через ці активності можна розкрити здібності та інтереси дитини, що в майбутньому буде корисним при виборі професії.
Підсумовуючи, можна сказати, що бібліотеки потребують модернізації, і для того щоби запобігти їх зникненню треба змінювати традиційне розуміння бібліотеки відповідно до часу. Зараз бібліотеки мають буди не тільки місцем збереження книжок, а також простором для навчання та технологічного розвитку.
Читати більше